Kampagne for cykelhjelm i stiv modvind

Tysk transportminister anklages for sexisme

1 af 1
 

#Helmerettenleben - hjelme redder liv. Det er hovedbudskabet i en officiel tysk kampagne fra transportministeriet, der skal få flere til at bruge cyklister til at bruge cyjelhjelm.

Folkene bag har så taget nogle velskabte modeller af begge køn og givet dem undertøj og hjelm på og tilføjet et slogan: Look like s*** but saves my life.

Herfra skal ikke lyde klager, for alle ved, hvor åndssvag man ser ud med den slags på (hvad så, Poul Nyrop?) - og pæne mennesker i pænt undertøj kan ingen vel have noget imod.

Jo. Det kan man. Den ganske verden protesterer kraftigt over sexisme og objektificering af kvinder. Tyske politikere fra alle fløje koger over på twitter og facebook_

Tyske skatteyderpenge skal ikke gå til at besudle det offentlige rum med halvnøgne kvinder - og mænd.

Der er sågar også folk, der synes, at kampagnen er transfobisk, idet der ikke optræder transpersoner på de mange fotos, som er taget af den verdensberømte britiske modefotograf Rankin. Han har tidligere arbejdet med Naomi Campbell og Kate Moss.

Man må formode, at kampagne betragtes som en succes, for kontroversen har bragt emnet på dagsordenen. Hvilket også transportminister Andreas Scheuer påpeger, mens Rankin fortæller mailonline:

'If you look at the campaign in it’s entirety, it's quite obviously a parody intended to create debate (and maybe a little controversy) around a very important issue. The fact we’re all discussing it, means it’s working!'