Hvordan den moderne dildo blev født

Det startede sådan lidt for sjov med to tyske studerende og en stor klat modellervoks for 20 år siden. I dag har de et verdenskendt varemærke inden for erotisk legetøj med designer-indrettede butikker i flere af verdens storbyer. Firmaets historie er samtidig historien om, hvordan det moderne, bløde sexlegetøj i silikone blev født.

1 af 1

Annonce:

 


Faktisk var Dirk Bauer og Michael Pahl lige færdige fra universitetet, da de begyndte deres første eksperimenter med at bygge en sikker og mere kropsvenlig dildo til kvinder af en stor klat modellervoks. For som alle andre jævnaldrende nyuddannede var de to oprørske unge mænd, der nok skulle vise verden, hvad de duede til.

Det de gjorde oprør mod var datidens plastik-dildoer, der var alt for hårde, krops-uvenlige og både lugtede af og indeholdt skadelige kemiske og kræftfremkaldende stoffer som ftalater og andre blødgørere. Når bølgerne gik rigtigt højt, var de gammeldags stive plastikjern både kvindeundertrykkende og mandschauvinistiske.
 

Silikone frem for stift plastik

I stedet for den stive plastik havde de to ungersvende kastet deres kærlighed på silikone. Det var blødt, føjeligt og føltes næsten som hud. Samtidig var det meget sundere for kroppen. Det kostede godt nok mere, men resultatet var også mere virkelighedstro og mindre farligt. Så der måtte være et marked for det.

Samtidig var der formen. Den behøvede ikke nødvendigvis at være en naturtro kopi af det mandlige lem, for at have den mest optimale anatomiske udformning. Ved at krumme dildoen lidt, kunne den ramme det også dengang meget omtalte g-punkt. Inspirationen til designet hentede de dog stadig fra dyreriget og den allerførste dildo var inspireret af en pingvin, mens senere kreationer var inspirerede af delfiner.
 

En større succes end forventet

De nye, meget anderledes dildoer blev hurtigt populære. For første gang fik kvinder et produkt, der var designet til deres krop – ikke bare noget, der var designet til at skulle efterligne en penis. Fire år senere rykkede de to universitetskandidater sammen med deres første ansatte fra ydmyge forhold og ind i en fabriksbygning ved Weser-floden i Bremen.

I mellemtiden havde firmaet fået navnet Fun Factory og havde sendt flere forskellige dildoer på markedet, der alle var kendetegnet ved et farvestrålende design i lyseblå, lyserøde og lilla farver på silikonen.
 

Fokus på kvinderne i markedsføringen

En af de ting som Fun Factory gjorde anderledes, var, at de målrettede deres markedsføring direkte mod kvinderne. Hidtil havde sexbutikker og indkøbet af sexlegetøj været forbeholdt mænd. Nu var det kvindernes tur.

Der skulle dog gå næsten 10 år endnu, før sexlegetøjsbranchen for alvor blev en fashionabel branche med varemærker, kollektioner og designikoner, som vi kender det fra f.eks. tøjbranchen. Det boomede faktisk først, da Fifty Shades of Grey udkom. Det tre bøger satte moderne sexlegetøj på landkortet og gjorde det i orden at snakke om på lige fod med de nye sko eller den nye kjole, man lige havde købt.

I dag er fabrikken langs floden vokset til 13.000 kvadratmeter og beskæftiger omkring 120 personer. For hele produktionen foregår i Tyskland. Undervejs er der også kommet sexlegetøj til mænd med i kollektionen. Herhjemme kan du købe Fun Factory sexlegetøj her.

Seneste 6-nyt